Kjøpsvilkår for Pengia AS (Myntia.no)
Avtalevilkår og kjøpsbetingelser: Ved å gjennomføre en bestilling på Myntia.no aksepterer du disse kjøpsvilkårene. Du må være over 18 år for å handle hos oss. Vilkårene er utformet for å være juridisk bindende samtidig som de er klare og rettferdige for kunden.
1. Ordrebekreftelse
Etter at du har trykket «Bekreft bestilling» i kassen, er bestillingen gjennomført og din avtale med Pengia AS (Myntia.no) er bindende. En ordrebekreftelse med ordrenummer sendes automatisk til e-postadressen du har oppgitt. Det er ditt ansvar å oppgi korrekt e-postadresse ved bestilling.
2. Betaling
Betaling i kjøpers navn: Betaling må utføres av kjøper personlig, og dette er et absolutt krav. Kontoen eller kortet som benyttes må tilhøre den registrerte kjøperen. For bedrifter gjelder tilsvarende – kontoen må stå i bedriftens navn. Vi forbeholder oss retten til å avvise betalinger fra tredjeparts konti.
Betalingsmetoder: Vi tilbyr følgende betalingsmåter:
- Forhåndsbetaling (faktura/bankoverføring): Anbefalt betalingsmåte. Aksepteres for alle ordrebeløp. Beløpet betales til vår konto før vi sender varene. Varene sendes så snart betalingen er registrert på vår konto. For ordre som inneholder edelmetaller (gull, sølv, platina, palladium) kreves det at fakturabeløpet betales i sin helhet samme dag som bestillingen gjøres, for å unngå prisendringer. For bestillinger som overstiger 20 000 NOK forfaller betalingen umiddelbart ved bestilling; bekreftelse på utført betaling skal sendes til oss på e-post rett etter gjennomført betaling. Dersom slik bekreftelse uteblir, forbeholder vi oss retten til å justere prisen på ordren i etterkant (ved eventuelle prisøkninger på edelmetaller før betaling mottas).
- Kortbetaling: Aksepteres for ordre opp til 300 000 NOK (inkludert frakt). Beløpet reserveres/trekkes umiddelbart ved bestilling. Merk: Det kan tilkomme et kortgebyr (pt. 1,75 %) for å dekke transaksjonskostnader fra vår betalingsleverandør. Dette gebyret vises tydelig under utsjekk.
(Vi aksepterer per i dag ikke kontantbetaling.)
2.1 Betaling fra utlandet
Ved betaling fra utlandet skal alle kostnader (bankgebyrer o.l.) dekkes av kjøper. Betaling fra utenlandsk konto må skje i norske kroner (NOK); alternativt kan euro (EUR) eller amerikanske dollar (USD) avtales. Kontakt oss på forhånd dersom du ønsker å betale i EUR eller USD. Merk: Kjøper er ansvarlig for eventuelle valutavekslingsgebyrer og transaksjonskostnader ved internasjonal betaling.
3. Frakt og levering
Leveringsadresse: Av sikkerhetshensyn sendes ordrer kun til kjøpers folkeregistrerte adresse eller annen verifiserbar adresse oppgitt ved bestilling. Leveringsadressen må samsvare med kjøpers navn. Vi leverer normalt kun innenfor Norge; for internasjonal levering, se pkt. 3.4.
Leveringsmåter: Vi sender pakker med sporbar og forsikret forsendelse (f.eks. Posten/Bring eller UPS) for å sikre trygg levering. Fraktkostnaden fremkommer i kassen før du bekrefter bestillingen.
3.1 Leveringstid for lagerførte varer
For varer som er på lager, er normal leveringstid 2–4 virkedager etter at betalingen er registrert. Lagerstatus oppgis ved bestilling. Vi gjør vårt beste for å holde lagersaldo oppdatert, men vi tar forbehold om at varer kan være utsolgt eller feilaktig oppført. Dersom en bestilt vare likevel skulle være utsolgt eller feilpriset, forbeholder vi oss retten til å kansellere bestillingen eller korrigere prisen. I et slikt tilfelle vil du bli kontaktet og eventuelt få tilbud om alternativ vare eller refundering.
3.2 Bestillingsvarer (ikke på lager)
Varer merket som “bestillingsvare” er ikke på hovedlager og må bestilles fra vår leverandør spesielt for deg. Forventet leveringstid for bestillingsvarer er normalt 2–6 uker, med mindre annet er oppgitt. Vi gjør oppmerksom på at dette er en estimert leveringstid. Forsinkelser fra produsent eller leverandør kan forekomme, spesielt ved stor etterspørsel. I slike tilfeller vil vi holde deg oppdatert om leveringstiden. Merk: Vi bestiller først varen fra leverandør når din innbetaling er mottatt. Dersom det oppstår store svingninger i råvarepriser (spotpriser på edelmetaller) og/eller valutakurser i perioden fra bestilling til vi mottar din betaling, forbeholder vi oss retten til å justere prisen før leveranse. Du vil i så fall bli informert om dette og ha rett til å kansellere om endringen ikke aksepteres.
3.3 Forhåndsbestilte varer (forhåndssalg)
For varer som tilbys på forhåndssalg (f.eks. kommende mynter), oppgis forventet leveringsdato basert på tilgjengelig informasjon ved kjøpstidspunktet. Vær oppmerksom på at denne datoen er veiledende. Endringer kan forekomme grunnet uforutsette hendelser hos produsent eller under transport. Vi vil informere deg så snart som mulig dersom planlagt leveringstid avviker betydelig.
3.4 Uavhentede pakker
Hvis du ikke henter en pakke som er sendt til et utleveringssted innen fristen, vil den bli returnert til oss som uavhentet. I slike tilfeller vil du som kunde bli belastet for returkostnader samt kostnader for ny utsendelse dersom du ønsker varen tilsendt på nytt. Alternativt kan ordren krediteres/fratrekkes fraktkostnader før refundering. Vi anbefaler derfor å hente pakken innen hentefristen for å unngå ekstra omkostninger.
3.5 Skade under transport
Alle våre forsendelser er forsikret fram til de overleveres til deg. Kontroller pakken ved mottak: Hvis emballasjen er tydelig skadet, opprevet eller forseglingen er brutt ved levering, skal du ikke akseptere eller hente ut pakken. Informer transportøren/postkontoret om skaden med henvisning til disse retningslinjene, slik at pakken returneres til oss. Ta bilde av den skadede pakken som dokumentasjon, og kontakt oss umiddelbart. Vi vil sørge for oppfølging og enten sende ny vare eller refundere kjøpet, etter nærmere avtale. Eventuell ny utsending vil først skje når forsikringssaken er avklart.
4. Angrerett og retur
Ingen angrerett på edelmetaller: Ved kjøp av gull, sølv, platina og/eller palladium bortfaller angreretten. Prisene på disse edelmetall-produktene er løpende knyttet til verdensmarkedet, utenfor vår kontroll, og justeres kontinuerlig. I henhold til angrerettloven §22(d) gjelder ikke angrerett for varer der prisen avhenger av svingninger i finansmarkedet som kan inntreffe innen angrefristens utløp og som ikke kan kontrolleres av selger. Dette betyr at kjøp av edelmetaller hos oss ikke kan angres, da verdien kan svinge betydelig i løpet av kort tid.
Returrett for samlerobjekter: For andre varer – som samlemynter, sedler og rekvisita/tilbehør – tilbyr vi full returrett (angrerett) i 14 dager fra du mottar varen. Angrefristen regnes fra dagen etter at varen er mottatt. Hvis du vil benytte deg av angreretten, må du innen fristens utløp gi oss melding (for eksempel via e-post) om at du ønsker å angre kjøpet. Varen må deretter returneres til oss innen rimelig tid. Vi setter pris på at produktet returneres i tilnærmet samme stand som du mottok det, med eventuell originalemballasje/intakt forsegling. Ved gyldig bruk av angreretten refunderer vi varens pris samt eventuell betalt frakt (opp til rimeligste leveringsmetode) innen 14 dager fra vi mottar din melding om retur, forutsatt at vi har mottatt varen i retur eller du har lagt frem dokumentasjon på at den er sendt tilbake. Merk at kostnader for returfrakten bæres av kjøper, jf. angrerettloven.
(Angrerettloven §22 d unntar finansielle produkter og edelmetaller fra angrerett; øvrige varer dekkes av standard angrerett.)
5. Reklamasjon (mangel ved vare)
Når du mottar varen, bør du undersøke om den er i samsvar med bestillingen og om den eventuelt har skader eller mangler. Hvis det oppdages en mangel eller feil ved produktet, må du innen rimelig tid kontakte oss og forklare hva som er feil. Vi anbefaler å melde fra så snart som mulig, og innen 2 måneder fra feilen ble oppdaget anses alltid som "innen rimelig tid" i henhold til forbrukerlovgivningen.
Ved en berettiget reklamasjon vil Pengia AS (Myntia.no) følge gjeldende forbrukerlovgivning (forbrukerkjøpsloven) for utbedring av mangelen. Det innebærer at vi vil tilby reparasjon, omlevering (ny tilsvarende vare) eller prisavslag/refusjon avhengig av situasjonen. Returkostnader ved en godkjent reklamasjon dekkes av oss. Reklamasjonsretten for forbrukere er normalt 2 år fra mottak av varen (5 år for varer som er ment å vare vesentlig lengre), jf. forbrukerkjøpsloven. Dette innebærer at dersom en opprinnelig mangel ved produktet viser seg innen denne fristen, har du rett til å fremme krav til oss.
Transportskade: Skade oppstått under frakt håndteres separat (se pkt. 3.5 over). Feil eller mangler som ikke skyldes transport vil behandles som ordinær reklamasjon.
6. Ansvarsbegrensning og risiko
Markedsrisiko: Prisene på edelmetaller og samleobjekter kan variere betydelig over tid. All investering i slike produkter innebærer risiko for kursfall og tap. Historisk avkastning er ingen garanti for fremtidig prisutvikling. Pengia AS kan ikke garantere for verdiøkning eller gevinst ved kjøp av edelmetaller eller samlerobjekter. Kjøp bør baseres på egen vurdering av markedet. Hvis du vurderer å investere større beløp i edelmetaller eller mynter, anbefales det å undersøke markedssituasjonen nøye og eventuelt rådføre deg med en uavhengig finansrådgiver.
Informasjon og råd: All informasjon gitt på våre nettsider, i nyhetsbrev, via e-post eller telefon er av generell karakter. Dette må ikke anses som personlig investeringsrådgivning eller finansielle råd. Pengia AS fraskriver seg ansvar for beslutninger du måtte ta basert på informasjon fra oss. Vi oppfordrer kunder til å gjøre egne undersøkelser før finansielle beslutninger tas.
Produktinformasjon: Vi etterstreber å gi korrekt beskrivelse av alle produkter. Mindre avvik i farge, utseende eller størrelse kan imidlertid forekomme (f.eks. grunnet fotogjengivelse eller produsentens endringer). Slike avvik gir ikke automatisk rett til retur eller kompensasjon, med mindre varen anses å ha en faktisk mangel. Alle varer vi selger er autentiske og lovlig anskaffet. Ved salg av brukte mynter/objekter oppgir vi grad/kvalitet etter beste evne, men merk at vurdering av kvalitet kan være noe subjektivt innen numismatikk.
7. Force Majeure og forbehold om kansellering
Force Majeure: Pengia AS er ikke ansvarlig for forsinkelser eller manglende levering som skyldes omstendigheter utenfor vår kontroll. Dette inkluderer, men er ikke begrenset til, krig, terror, naturkatastrofer, pandemi, streik/lockout, brann, oversvømmelse, omfattende IT- eller telekommunikasjonssvikt, offentlige påbud/forbud eller andre ekstraordinære hendelser. I slike tilfeller suspenderes partenes forpliktelser så lenge den ekstraordinære situasjonen pågår. Dersom force majeure-situasjonen varer eller konsekvensene medfører at kontraktsoppfyllelse blir umulig eller urimelig tyngende, kan begge parter heve avtalen uten ansvar.
Retten til å kansellere bestillinger: Pengia AS forbeholder seg retten til å annullere eller kansellere en ordre under spesielle omstendigheter. Dette kan for eksempel være dersom:
- Betaling uteblir eller forsinkes: Hvis kjøper ikke gjennomfører betalingen innen avtalt tidsfrist, eller ikke oppfyller betalingsvilkårene, kan vi kansellere ordren. For sen betaling kan også medføre prisjustering (jf. pkt. 2).
- Ekstraordinære markedssvingninger: Ved unormalt store og plutselige prisendringer på edelmetaller eller valuta mellom bestillingstidspunkt og betaling/levering, kan vi kansellere ordren eller kreve prisjustering. Dette gjelder spesielt dersom markedssituasjonen gjør det umulig å gjennomføre handelen til avtalt pris.
- Feilprising eller tekniske feil: Hvis en vare har en åpenbar prisfeil eller det foreligger feilaktige opplysninger som følge av menneskelig svikt eller teknisk feil (f.eks. systemfeil på nettsiden), forbeholder vi oss retten til å kansellere bestillingen. Vi vil i slike tilfeller informere deg omgående. Eventuell allerede innbetalt sum vil bli refundert i sin helhet dersom ordren kanselleres av denne grunn.
- Mistanke om svindel eller ulovligheter: Ved mistanke om at en bestilling er uredelig, innebærer brudd på lov eller disse vilkår, forbeholder vi oss retten til å avvise eller kansellere ordren. Dette gjøres for å beskytte både kunden og oss som selskap mot bedrageri.
Ved en kansellering fra vår side under noen av de ovennevnte omstendigheter, vil vi refundere innbetalte beløp så raskt som mulig, og ingen av partene vil ha ytterligere forpliktelser overfor hverandre under den kansellerte ordren. Pengia AS kan ikke holdes ansvarlig for eventuelt tap utover tilbakebetaling av kjøpesummen i slike situasjoner, med mindre annet følger av ufravikelig lovgivning.